Ens trobem davant d’un període i un procés educatiu de l’infant molt important, ja que aquesta etapa és la més representativa per a l’infant, és el període de creació, maduració i evolució de les seves capacitats, és l’etapa on nosaltres com educadors/es hem de potenciar al màxim les seves capacitats per garantir i afavorir el desenvolupament integral de l’infant.
És per aquest motiu que és molt important començar a introduir i a treballar en l’educació infantil la lògica-matemàtica, inculcant activitats per als més petits i aprofitant situacions de la vida quotidiana com és l’hora dels àpats, de recollir les joguines... per poder treballar aquests conceptes i poder-ho plasmar en el dia a dia a l’escola enriquint aquesta branca i afavorint i desenvolupant tots els aspectes que fan referència a aquest àmbit.
El conte que hem triat per treballar la lògica-matemàtica ha estat “Els tres porquets”, ja que pensem que és un conte que crida l’atenció dels infants.
És important dir, que a través dels contes, els infants d’aquestes edats aprenen coneixements, a més de divertir-se. Explicar contes és la manera de percebre la realitat que els envolta i el seu vincle entre el seu món interior i exterior.
L’objectiu de la nostre intervenció mitjançant aquest conte és treballar la lògica-matemàtica per mitjà de diferents activitats estimuladores, divertides i que respecten les capacitats de cada infant i els permeten desenvolupar processos psicològics bàsics necessaris per a l’aprenentatge matemàtic, com per exemple: relacionar, ordenar, associar, etc.
Podem concloure dient que el nostre clar objectiu és aconseguir que els infants interioritzin una sèrie de conceptes matemàtics d’una manera divertida i atractiva a través del joc.
És molt important aprofitar i potenciar tots els instants, vivències i activitats, per introduir aquestes nocions. Cal fer d’aquesta hora del conte un moment per aprofitar el treball de tots aquests aspectes. L’infant és una esponja la qual absorbeix tot el que se li ensenya, i cal que donem un bon suc a aquesta esponja per aconseguir el millor fruit perquè en un futur sàpiguen i tinguin assimilats aquests conceptes.
CONTE “ELS TRES PORQUETS”
“En el cor del bosc hi vivien tres porquets que eren germans. El llop sempre els perseguia per menjar-se'ls. Per poder escapar del llop, els tres porquets decidiren fer-se una casa. El més petit va fer-se una casa de palla, per acabar abans i anar-se'n a jugar.
El mitjà es va construir una casa de fusta. Al veure que el seu germà petit havia acabat ja, s'afanyà per anar-se'n a jugar amb ell.
I el més gran treballava en la seva casa de totxos.
- Ja veureu el que fa el llop amb les vostres cases - va renyar als seus germans mentre aquests s'ho passaven la mar de bé.
El llop va sortir darrera el porquet petit i el perseguí. El porquet va córrer i córrer fins a la seva caseta de palla, el llop s'aturà i va dir:
- Bufaré, bufaré i la casa ensorraré!.- i començar a bufar i bufar fins que la caseta de palla va caure.
El llop llavors perseguí al porquet petit pel bosc, que corregué a refugiar-se a casa del seu germà mitjà. Però el llop tornà a dir:
- Bufaré, bufaré i la casa ensorraré!- i va bufar i bufar fins que la caseta de fusta va caure. Els dos porquets van sortir disparats d'allà.
Gairebé sense alè, amb el llop enganxat a les sabates, van arribar a casa del germà gran.
Els tres entraren i tancaren bé totes les portes i finestres. El llop els digué:
- Bufaré, bufaré i la casa ensorraré! – i bufà i bufà, però la casa no queia. Bufà i bufà, però la casa aguantava.
Cansat i sense alè el llop va començar a donar voltes a la casa, buscant algun lloc per on entrar. Amb una escala llarguíssima va pujar fins al teulat, per colar-se per la xemeneia. Però el porquet gran va posar al foc una olla amb aigua. El llop golafre va davallar per l'interior de la xemeneia., però va caure sobre l'aigua bullint i es va escaldar.
Va fugir d'allà amb uns terribles udols que es sentiren per tot el bosc, i es diu que mai mai més va voler menjar porquets.”
ACTIVITATS
Títol
|
“Memory dels porquets”
|
Edat
|
A partir de 4 anys
|
Objectius
|
>Desenvolupar la capacitat visual
>Agilitzar la memòria
>Aparellar segons les característiques
>Passar una estona divertida
>Desenvolupar la capacitat cognitiva
|
Materials
|
Les peces de fusta
Imatges impreses de: 3 porquets, les cases, el llop i l’aire.
Paper de plastificar
|
Desenvolupament de l’activitat
|
Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, se’ls presentarà l’activitat als infants i deixarem que puguin manipular les peces, es familiaritzin amb les imatges i després donarem la volta a les peces, les barrejarem, i els explicarem que han de trobar la parella de cada personatge que correspon a un objecte que el caracteritza dins del conte. A mesura que vagin trobant les parelles, les aniran apartant a un racó.
|
Espai
|
Aula
|
Temporització
|
Aproximadament 30 minuts
|
Observacions i suggeriments
|
Si els infants són més petits en comptes d’haver de relacionar la imatge del personatge amb la imatge de l’objecte que el caracteritza, faríem que busquessin la parella, és a dir, que hi haguessin dues imatges iguals de cada personatge.
Si els infants són més grans poden haver-ho més peces.
|
Títol
|
“De quin material està feta cada caseta?”
|
Edat
|
A partir de 3 anys
|
Objectius
|
>Desenvolupar la motricitat fina
>Aprendre a fer relacions de qualitat
>Manipular objectes per aprendre’n les seves qualitats
>Passar una estona divertida
>Respectar les normes del joc
|
Materials
|
Un tros de fusta
Una mica de palla
Un tros de maó
El conte de “Els tres porquets”
|
Desenvolupament de l’activitat
|
Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, l’educadora presentarà els diferents tipus de material que han utilitzat els porquets per fer les seves respectives cases, i deixarà que els infants els manipulin i observin les característiques de cada material.
A continuació, amb el llibre davant, els infants hauran d’associar cada tros de material amb la imatge de la casa que correspon.
|
Espai
|
A l’aula
|
Temporització
|
Aproximadament 20 minuts
|
Observacions i suggeriments
|
Si els infants fossin més grans, els podríem fer una activitat plàstica i que cadascun d’ells fabriqués una caseta amb el material que més els agradi.
|


Títol
|
“Calculem amb els porquets”
|
Edat
|
A partir de 4 anys
|
Objectius
|
>Trobar solució a diversos problemes
>Buscar estratègies davant el plantejament de situacions diverses
>Desenvolupar la capacitat cognitiva
>Passar una estona divertida
|
Materials
|
El conte de “Els tres porquets”
Les imatges impreses.
Els titelles de dits.
|
Desenvolupament de l’activitat
|
Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, l’educadora, amb ajuda dels titelles de dits per tal que l’activitat sigui més visual i cridi l’atenció dels infants, els farà algunes preguntes de càlcul mental.
Les preguntes són les següents:
-Quants porquets hi ha?
-Quantes cases hi ha?
-Ara ha arribat el llop i bufa la casa del primer porquet, quantes cases queden?
-Quants porquets hi ha a dins la segona casa?
-Ara el llop bufa la casa del segon porquet, quantes cases queden?
-Quants porquets hi ha a dins la tercera caixa?
-Quantes cases ha bufat el llop?
|
Espai
|
A l’aula
|
Temporització
|
Aproximadament 30 minuts
|
Observacions i suggeriments
|
Si els infants fossin més grans, els càlculs i les preguntes que haurien de resoldre serien més complexes.
|



Títol
|
“On estan els porquets?”
|
Edat
|
A partir de 3 anys
|
Objectius
|
>Desenvolupar la motricitat fina
>Desenvolupar la capacitat cognitiva
>Passar una estona divertida
>Fer relacions espacials de direccionalitat: davant-darrere, dalt-baix, a un costat-a l’altre
>Aprendre distàncies: a prop i lluny
>Saber situar objectes en l’espai: a sota-a sobre
|
Materials
|
Casa de cartró
Imatges impreses dels porquets
Cartolines
Permanent negre
Pintures
|
Desenvolupament de l’activitat
|
Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, l’educadora presentarà l’activitat i els materials de manera que cridin l’atenció dels infants. A continuació col·locarà la figura del porquet en diferents situacions espacials i els infants hauran de dir on es troba el porquet respecte la casa de cartró.
D’altra banda, també pot ser l’educadora qui digui una situació espacial, i que l’infant hagi de col·locar al porquet en aquella situació respecte la caseta.
|
Espai
|
A l’aula
|
Temporització
|
Aproximadament 30 minuts
|
Observacions i suggeriments
|
Aquesta activitat es fa amb una casa gran per tal de ser més visual pels infants, però amb infants més grans faríem la mateixa activitat amb imatges en paper, en comptes d’utilitzar una caseta real, d’aquesta manera seria més fàcil avaluar cada infant per separat.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario